Som arbejdsmiljørepræsentant skal du varetage virksomhedens arbejdsmiljøarbejde i samarbejde med arbejdsgiveren.
Arbejdsmiljørepræsentantens opgaver
Din primære arbejdsopgave som arbejdsmiljørepræsentant er at varetage dine kollegers interesser. Du skal sætte fokus på sikkerhed og sundhed, hvad enten det handler om det fysiske arbejdsmiljø, som tekniske hjælpemidler, værktøj, vinterforanstaltninger, nedslidning m.m. eller det psykiske arbejdsmiljø, som trivsel, stress, krænkende handlinger, chikane, sygdom m.m.
Valg af arbejdsmiljørepræsentant
Der skal vælges en arbejdsmiljørepræsentant, når der er mindst 10 ansatte i virksomheden.
På midlertidige arbejdspladser, f.eks. byggepladser, kan I vælge en arbejdsmiljørepræsentant, når I er mindst 5 personer ansat på samme byggeplads, og perioden for pladsen er over 14 dage. Når I skal vælge en arbejdsmiljørepræsentant, skal der indkaldes til møde for alle kolleger i virksomheden. Få eventuelt din lokale afdeling i Dansk El-Forbund til at hjælpe med afvikling af valget. Du er altid velkommen til at kontakte din lokalafdeling, hvis du vil vide mere om valg af arbejdsmiljørepræsentant og muligheder i hvervet.