Elbiler kan blive fremtidens energilagre

Forskere forslår nytænkning i måden at bruge vores transportmidler på. Elektrikerne har fokus på området

Den er fart på udvikling af ideer til den grønne omstilling, og et af de steder, der tænkes tanker, er Northumbria University i Newcastle i England. Her har en gruppe forskere studeret, hvordan man kan kombinere en øget (gen-)anvendelse af elektriske køretøjer med reduceret afhængighed af CO2-intensiv strøm fra elnettet og med en øget anvendelse af lokalt genereret vedvarende energi.

Northumbria Universitet - skærmdump af PM

Ifølge en pressemeddelelse vil de præsentere deres ideer på et arrangement i dag. Universitetslektor Richard Kotter fortæller, at det blandt andet drejer sig om en ændring i den måde, vi tænker elbiler på:

– Lad os ikke se på dem kun som en form for transport, men også som en metode til kortvarig energilagring – ved at bruge dem til at udveksle eller handle med energi, hvor det er nyttigt.

Smartere brug af batterier

I øjeblikket er de fleste køretøjer uvirksomme store dele af døgnet og bruges typisk kun i spidsbelastninger om morgenen og eftermiddagen til pendling. Det samme kan siges om kommercielle distributionskøretøjer, der er uvirksomme natten over og i store dele af weekenden.

Elbilens batteri kan bruges smartere, mens køretøjet ikke er i brug, herunder til opladning fra vedvarende energikilder hvor overskydende energi derefter kan bruges til at drive andre apparater, hvad enten det er i hjemmet, i erhvervslivet eller på tværs af byen, når det er mest nødvendigt. Eventuelt kan et overskud ledes tilbage til det centrale energinet.

I det foreslåede system, kendt som Vehicle for Energy Services, skal de elektriske køretøjer lades op af vedvarende energi, såsom sol eller vind, i løbet af dagen hvor sollyset er på sit højeste.

– Det kan også være fornuftigt at have et ekstra reservebatteri, for eksempel hjemme eller på arbejdet, der kan oplades med vedvarende energi, når elbilen er i brug. Denne energi kan derefter bruges til at oplade bilbatteriet, når køretøjet parkeres på stedet igen, siger Richard Kotter.

Elektrikernes rolle

Forskerne på Newcastle-universitetet har studeret området gennem de seneste tre år og deltaget i pilotprogrammer i Storbritannien, Norge, Holland og Belgien, hvor der er lavet test af koblingen mellem køretøjer, smart opladning og netsystemer.

I det kommende nummer af fagbladet Elektrikeren sætter en række artikler fokus på elektrikernes rolle i forbindelse med blandt andet smartere opladning i den fremtidige satsning på elbiler. Bladet bliver offentliggjort i næste uge.

Skærmdump fra fagbladet Elektrikerennr. 7 2019